بخشی از بیانات حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 

متن سخنرانی :

اما از طرق خاصه : صدوق در علل: این روایت عن أبی عبدالله. در مصباح الأنوار عن أبی جعفر. هر دو امام، قال قلت: لم سمیت فاطمة الزهراء زهراء ؟ سر تسمیه فاطمه زهرا به زهرا چیست؟ فقال: لأن الله عزّ وجلّ خلقها من نور عظمته . علت این که فاطمه زهرا نامیده شده چون خدا او را از نور عظمت خودش خلق کرده. این مبدأ اوست آن منتهای اوست. مبدأ این، منتهی آن . اینجاست حیرة الکمّل . مبدأ، خلق از نور عظمت الله ؛ منتهی: أول من یدخل الجنة . فلما أشرقت ، بعد که خلق شد از نور عظمت، آن نور أشرقت، فأضاءت چه را روشن کرد؟ فأضاءت السماوات والأرض ، همه آسمانها و زمین به نور او منور شد. وغشیت أبصار الملائکة ، چشمهای ملائکه همه از دیدن این نور درمانده شد، وخرّت الملائکة لله ساجدین. تمام ملائکه به تابش نور صدیقه همه به سجده افتادند، وقالوا : إلهنا وسیدنا ما هذا النور؟! فأوحى الله إلیهم- شرح حدیث برای وقت دیگر ولی اهل نظر در این کلمات دقت کنند. فأوحى الله إلیهم: هذا نورٌ من نوری ، خودش نور؛ از نور من ، هذا نور من نوری ، فأسکنته فی سمائی ، مسکن او را سماء خودم قرار دادم ، خلقته من عظمتی ، از عظمت خودم ...، العلی العظیم کیست؟ از آن عظمت فاطمه را خلق کردم . أخرجه ، او را بیرون می آورم. از کجا ؟ از صلب نبی من أنبیائی أفضلّه على جمیع الأنبیاء . صدف این گوهر باید صلب اشرف ولد آدم باشد . ختم کلام هم این است. وأخرج من ذلک النور ، از همین نور که اسمش فاطمه است خارج می کنم أئمة یقومون بأمری یهدون إلى حقی وأجعلهم خلفائی فی أرضى بعد انقضاء وحیى ... أخرج من ذلک النور أئمة. مبدا این، منتها آن، وسط این.

برگرفته از سایت معظم له